Gedragscode - Kaboom Animation Festival
Laatste wijziging: 7 februari 2025
Bij Kaboom Animation Festival willen we dat alle mensen zich welkom voelen en zich vrij kunnen uiten. Deze gedragscode is opgesteld als bijdrage aan een veilige en respectvolle omgeving voor iedereen die op het festival aanwezig is. De gedragscode geldt zowel voor medewerkers, opdrachtnemers en vrijwilligers (in dit document allen aangeduid als ‘medewerkers’) als voor partners, gasten en bezoekers (in dit document allen aangeduid als ‘gast’) die werken voor- of aanwezig zijn op- het festival.
Deze code schetst een reeks normen, regels en verantwoordelijkheden die van toepassing zijn op elke persoon die aanwezig is op Kaboom Animation Festival, tijdens het festival of op kantoor. We verwachten dat alle partijen kennis hebben genomen van deze code, hetzij door een overeenkomst te ondertekenen bij het kopen van tickets of het aanvragen van accreditatie, door kennis te nemen van de code als onderdeel van werken voor Kaboom (vrijwilligers, personeel, zzp’ers, bestuur) of door de publicatie op onze website te lezen. Vragen met betrekking tot dit document kunnen worden gesteld aan de festivalorganisatie.
Over de gedragscode
In dit document vindt u richtlijnen voor gedrag, informatie over hoe wij omgaan met ongewenst gedrag en waar u terecht kunt als u dergelijk gedrag ervaart. Voor meer informatie over het gebruik van intellectueel eigendom, aansprakelijkheid of kaartverkoop verwijzen wij u naar de Algemene Voorwaarden op de website van Kaboom Animation Festival.
Kaboom heeft een zerotolerance-beleid ten aanzien van elke vorm van discriminerend of bedreigend gedrag. Vernederende, discriminerende of intimiderende gedragingen of opmerkingen worden niet getolereerd. Dit omvat opmerkingen gerelateerd aan:
- Geslacht
- Leeftijd
- Genderidentiteit
- Seksuele geaardheid
- Ras (kleur, etniciteit, nationaliteit)
- Religie
- Fysieke- of mentale beperking
- Uiterlijk
- Opleidingsniveau
- Sociaaleconomische achtergrond
- Politieke overtuigingen
- Taal
Het zerotolerance-beleid geeft aan dat het festival het recht behoudt om op te treden tegen individuen die discriminerende of bedreigende acties jegens anderen vertonen. Gevolgen zoals een (formele) waarschuwing, ontzegging van toegang tot deelname aan het festival of verdere juridische stappen kunnen volgen indien ongewenst gedrag ondanks een waarschuwing aanhoudt. Dit zal per geval worden beoordeeld.
Richtlijnen voor gedrag
We behandelen elkaar met fatsoen en respect en verwachten van alle deelnemers aan het festival dat ze elkaar met respect, waardigheid en integriteit behandelen. Dat geldt voor medewerkers onderling, gasten onderling en tussen medewerkers en gasten. Men hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar respecteer anderen, hun opvattingen en meningen. We zetten ons in voor een positieve (werk-)omgeving en nemen onze verantwoordelijkheid door alle gevallen van wangedrag te adresseren en elkaar daarin te steunen. We verwachten van alle aanwezigen op het festival dat zij zich medeverantwoordelijk voelen voor de sfeer en actie ondernemen om ongewenst gedrag te melden aan degene die ongewenst gedrag vertoond en aan een vertegenwoordiger van het festival (de zakelijk of artistiek directeur, een afdelingshoofd en/of de vertrouwenspersoon). Ongewenst gedrag omvat (maar is niet beperkt tot):
- Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Hiermee bedoelen we alle seksuele handelingen, bejegening en communicatie die plaatsvinden zonder toestemming van de ander (aanranding). Dit kan zowel verbaal als non-verbaal en fysiek van aard zijn. Voorbeelden zijn seksueel getinte opmerkingen of grappen, herhaaldelijk seksuele avances maken, en ongewenste seksueel getinte aanrakingen. Ook het benadelen van iemand als consequentie van de weigering om in te gaan op seksuele avances valt hier onder. Seksuele intimidatie is illegaal en beschuldigingen tegen zowel medewerkers als gasten zullen worden onderzocht.
- Intimidatie, roddelen, pesten en uitsluiting
Hier gaat het om elke vorm van intimiderend gedrag van een of meer medewerkers of gasten gericht tegen een medewerker of gast. Dit kan betekenen het bewust saboteren of publiekelijk belachelijk maken of bespotten van iemands werk of iemands persoon, iemand buitensluiten, op een denigrerende manier commentaar geven op iemands persoonlijke achtergrond, ongepaste druk uitoefenen om iets te doen of te zeggen of het verspreiden van geruchten over iemands privéleven.
- Discriminatie
Onder discriminerend gedrag of spraak verstaan we het ongelijk behandelen van de één ten opzichte van een ander, gebaseerd op niets anders dan diens geslacht, genderidentiteit en – expressie, leeftijd, seksuele geaardheid, fysieke of mentale conditie, huidskleur, uiterlijk, ras, etniciteit of religie, of op enige andere grond als aangeduid in artikel 1 van de Grondwet. Kaboom behandelt alle individuen gelijk en verwacht dat medewerkers en gasten die interacteren met de organisatie hetzelfde doen.
- Agressief gedrag
Geweld op het werk wordt gedefinieerd als de poging tot of daadwerkelijke uitoefening van fysiek geweld tegen een persoon op de werkplek die ongemak, pijn of letsel kan veroorzaken. Professionele of persoonlijke meningsverschillen conflicten worden op een volwassen en open manier besproken, met respect voor de ander en diens mening en ervaring, zonder elkaar aan te raken.
- Misbruik van een machtspositie
In hiërarchische relaties en omgang met elkaar handelen wij uitsluitend in het belang van de organisatie en laten wij ons niet leiden door persoonlijke belangen. Op geen enkele wijze misbruiken medewerkers hun positie om persoonlijke of zakelijke doelen te realiseren.
Misbruik van machtspositie ontstaat onder meer wanneer een leidinggevende zijn of haar positie gebruikt om een medewerker te bevoordelen of benadelen of om zelf voordeel te behalen. Misbruik van macht kan ook voorkomen als een gast van een bepaalde statuur zijn of haar bekendheid en positie gebruikt om toegang tot een voorkeursbehandeling te krijgen, op welke manier dan ook.
Reageren op ongewenst gedrag
Als u zich mentaal of fysiek bedreigd, gediscrimineerd, lastiggevallen, geïntimideerd of anderszins onveilig voelt, zijn er verschillende manieren om de situatie waarin u zich bevindt te melden of te bespreken, ook anoniem.
Direct reageren op ongewenst gedrag is het meest effectief. Spreek bij ‘milde’ gevallen de medewerker of de gast rechtstreeks aan op hun ongewenste gedrag, als dit niet te ongemakkelijk of oncomfortabel voor u is. Daarbij kan de vertrouwenspersoon of een leidinggevende ondersteunen. Van medewerkers van het festival wordt verwacht dat zij het goede voorbeeld geven en zich als actieve bijstaanders opstellen. Medewerkers springen bij als zij ongewenst gedrag richting collega’s of gasten constateren. Als u ziet dat iemand ongewenst gedrag ervaart, vraag diegene dan of die in orde is en steun diegene. Dit kan ook discreet of direct na een incident om escalatie te voorkomen.
Als er meer actie vereist is, dan kunnen medewerkers contact opnemen met een afdelingshoofd of de vertrouwenspersoon. Gasten kunnen de organisatie bereiken via vrijwilligers en medewerkers aanwezig op het festival. Zij ondersteunen u om samen met een festivaldirecteur, afdelingshoofd of de vertrouwenspersoon een melding te doen. NB: wanneer het ongewenste gedrag juist vertoond wordt door een vrijwilliger, medewerker, afdelingshoofd of festivaldirecteur, dan kunt u zich ook direct wenden tot de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht en zal in eerste instantie met u het gesprek aangaan om te horen wat er gebeurd is, en welke impact dat op u heeft. De vertrouwenspersoon onderneemt zelfstandig geen actie maar volgt en ondersteunt wat de melder wil doen (of niet doen) met de melding.
Proces voor het onderzoeken van meldingen en het bepalen van het vervolg
Afhankelijk van de melding kan een proces voor het onderzoeken ervan en het bepalen van het vervolg worden ingericht. Bij aanvang van het onderzoek zal voor de betrokkenen duidelijk zijn:
- Wie het onderzoek gaat uitvoeren
- Wie er tijdens het onderzoek zal worden gehoord (zowel het slachtoffer, de verdachte als eventuele getuigen)
- Het recht van de onderzoeker om documenten en bewijsmateriaal te verzamelen en de verplichting van de onderzoeker om alle interacties te documenteren
- Een duidelijke tijdlijn voor het onderzoek
- Antivergeldingsclausule die de gevolgen vermeldt voor eventuele vergeldingsmaatregelen tegen de aanklager of onderzoeker
- De belofte van een eindrapport met alle bevindingen en corrigerende maatregelen schriftelijk gepresenteerd aan zowel slachtoffer(s) als dader(s) binnen een aantal dagen na afronding van het onderzoek.
Een klacht indienen
In sommige gevallen wilt u niet melden, maar een klacht indienen. Een klacht is meer officieel van karakter en wordt altijd schriftelijk gedaan. Klachten moeten, indien beschikbaar, de volgende informatie bevatten:
- Naam van persoon die te maken heeft gehad met intimidatie, discriminatie en/of geweld, titel en contactgegevens
- Naam, titel en contactgegevens van de betrokkenen, inclusief degene die de klacht indient en de gegevens van eventuele getuigen
- Details van vermeende incidenten, inclusief datum(s), locatie en specifiek gedrag, inclusief ondersteunend materiaal en/of bewijsmateriaal dat relevant is voor de klacht
Medewerkers en gasten zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de integriteit bij het omgaan met ongewenst gedrag. Vertrouwelijkheid staat centraal in deze keten: zowel medewerkers als gasten delen geen informatie met andere partijen dan direct betrokkenen bij de zaak.
NB: er wordt zeer vertrouwelijk met elke klacht omgegaan. Details en namen worden niet zonder overleg gedeeld met direct betrokkenen.
Contactgegevens
Bij direct gevaar of een calamiteit, bel 1-1-2 (politie, ambulance, brandweer)
Om een melding te maken: contacteer de externe, onafhankelijke vertrouwenspersoon van Kaboom : Carin van der Hor, +31 6 40016234 (24/7 bereikbaar via sms en Business Whatsapp), [email protected]. Meer informatie is te vinden op jullievertrouwenspersonen.nl/.
Voor de Nederlandse culturele en creatieve sector is er ook een extern, onafhankelijk, centraal steun- en adviespunt grensoverschrijdend gedrag: Moresonline: +31 88 1119950, [email protected]. Meer informatie is te vinden op www.mores.nl/.