🤍 Kaboom Anime: Series 7🤍
VAMPIRE HUNTER D: BLOODLUST (2000)
📅 13 december 📍 Melkweg, Amsterdam
📅 17 december 📍 KINO, Rotterdam
📅 29 december 📍 Slachtstraat Filmtheater, Utrecht
📅 14 december 📍 Forum, Groningen
📅 14 december 📍 Chassé Theater, Breda
📅 3 & 24 december 📍Filmhuis, Den Haag
📅 21 december 📍 Het Nieuwe Filmhuis, Almere
🎥 6 anime speelfilms
📍 7 verschillende bioscopen in NL: Amsterdam, Almere, Breda, Groningen, Rotterdam, The Hague, Utrecht
Van november 2025 tot april 2026 kun je je verheugen op een collectie Japanse animatieklassiekers die nog maar zelden in Nederlandse bioscopen te zien waren. De films variëren van vampierdystopieën en wolvenfamilies tot avonturen in het heelal. Alle titels worden vertoond in de originele Japanse taal met Engelse ondertiteling.
En dit seizoen voegen we met veel plezier nog 2 locaties toe aan onze lijst! Nu kun je ook in Den Haag en Almere je anime-honger stillen.
🗓️ Mark your calendar:
NOVEMBER ’25
⚪ THE COLORS WITHIN (2024) ⚪
Als je je eigen ‘kleur’ kon zien, welke kleur zou dat dan zijn? Het is een vraag die de levendige Totsuko bezighoudt terwijl ze haar weg zoekt op haar katholieke kostschool. Totsuko heeft een uniek talent: ze kan de ‘kleuren’ van anderen zien. En de mooiste kleur van allemaal is die van haar klasgenoot Kimi. Maar wanneer Kimi de school verlaat, leidt een toevallige ontmoeting in een tweedehands boekenwinkel ertoe dat de twee meisjes een geïmproviseerde muziekband vormen met Rui, een introverte dromer en thereminspeler wiens moeder van hem verwacht dat hij dokter wordt. Terwijl het trio oefent in een oude, verlaten kerk, brengt hun gedeelde muzikale en emotionele reis hen vrijheid, vreugde en liefde.
In haar eerste film voor Science SARU, de anime-studio bekend van de films van Masaaki Yuasa, schetst Naoko Yamada opnieuw een poëtisch portret van jongeren. Samen met haar scenarist Reiko Yoshida en componist Kensuke Ushio – met wie ze ook A Silent Voice en Liz and the Blue Bird maakte – creëert ze een muzikaal geïnspireerd coming-of-ageverhaal over de hobbelige weg naar zelfontplooiing. Net als in haar eerder werk combineert Yamada realistische en impressionistische animaties met zachte, gedetailleerde character designs.
The Colors Within is een warme en contemplatieve film waar je harmonie in zowel muziek als vrienschap vindt. Lang nadat Totsuko, Kimi en Rui het beste van zichzelf geven in de derde akte, zal je denken: welke kleur leeft er in mijn hart?
📅 15 november 📍 Melkweg, Amsterdam
📅 19 november📍 KINO, Rotterdam
📅 24 november📍 Slachtstraat Filmtheater, Utrecht
📅 16 november 📍 Forum, Groningen
📅 16 november 📍 Chassé Theater, Breda
📅 4 & 19 november 📍 Filmhuis, Den Haag
📅 23 november📍 Het Nieuwe Filmhuis, Almere
DECEMBER ’25
⚪ VAMPIRE HUNTER D: BLOODLUST (2000) ⚪
Vampiers hebben zich stevig vastgebeten in de filmgeschiedenis. Van de OG Dracula himself tot de giftige vromance tussen Brad Pitt en Tom Cruise in Interview with the Vampire en zelfs een overdreven glinsterende Robert Pattinson in Twilight … Vampiers zijn de natte dromen van het grote scherm. Maar de koelste (half)vampier van allemaal is D: een onbewogen dhampier die nog stoïcijnser is dan Clint Eastwood en als eenzame bounty hunter in een verre toekomst een gotisch geworden Aarde afreist. D krijgt de taak om Charlotte Elbourne op te sporen, een jonge vrouw die is ontvoerd door vampier-edelman Meier Link. Gevangen tussen zijn twee naturen, gevreesd door iedereen, gekweld en alleen, zet D zijn jacht in.
Vampire Hunter D: Bloodlust is een opzichzelfstaande sequel op de oorspronkelijke OVA uit 1985, gebaseerd op de romans van Hideyuki Kikuchi. Met vampiers die even hybride als monsterlijk zijn, zweeft de film ergens tussen post-apocalyptische western, de Castlevania-games, Lovecraftiaanse horror, dark fantasy en gotische romance – met een crimineel knappe (anti)held op een cyberpaard. De grillige, stijlvolle personages (ontworpen door Yoshitaka Amano) en de rijk geanimeerde, bloederige actiescènes maken Bloodlust tot een cultklassieker die net zo onsterfelijk is als zijn protagonist. Deze ultieme gotische koortsdroom viert zijn 25ste verjaardag, en dat kan Kaboom niet zomaar laten voorbijgaan. Kom in je meest stijlvolle vampierenoutfit, wij zorgen ervoor dat knoflook uit de buurt blijft!
📅 13 december 📍 Melkweg, Amsterdam
📅 17 december 📍 KINO, Rotterdam
📅 29 december 📍 Slachtstraat Filmtheater, Utrecht
📅 14 december 📍 Forum, Groningen
📅 14 december 📍 Chassé Theater, Breda
📅 3 & 24 december 📍Filmhuis, Den Haag
📅 21 december 📍 Het Nieuwe Filmhuis, Almere
JANUARI ’26
⚪ IN THIS CORNER OF THE WORLD (2016) ⚪
Japan, jaren 1930-40. Suzu is een zachtaardige jonge vrouw met een talent voor tekenen en dagdromen. Op haar achttiende zegt ze haar kuststadje vlakbij Hiroshima vaarwel om te trouwen met een jonge militaire bediende in de havenstad Kure, zo’n twintig kilometer verderop. Terwijl Suzu zich probeert aan te passen aan het leven weg van haar familie, begint de oorlog steeds duidelijker voelbaar te worden. Langzaam worden luchtalarmen en bombardementen dagelijkse kost en verandert leven in ‘overleven’.
WOII, inclusief “de bom” en het lijden van de Japanners, is geen onbekend thema in anime. Hebben we niet allemaal gejankt bij Ghibli’s aangrijpende klassieker Grave of the Fireflies of de tragische verfilming van Barefoot Gen? Maar weinig films hebben zo gracieus de natuur en de stille veerkracht van Japan zo op de voorgrond geplaatst als In This Corner of the World, een ingetogen, bijna verstild meesterwerkje van Sunao Katabuchi. Samen met zijn team werkte hij jarenlang aan deze adaptatie van de gelijknamige manga. Met man en macht deden ze research op basis van duizenden foto’s, dagboeken, brieven en oude landkaarten. Het resultaat is dan ook een gedetailleerde weergave van het leven rond Hiroshima in de donkerste der tijden.
De zonovergoten, handgetekende en in waterverf geschilderde wereld van Katabuchi’s empathisch portret ademt hoop, zelfs wanneer kinderen hun jeugd verliezen, jongemannen naar het front moeten, vrouwen achterblijven, voedsel gerantsoeneerd wordt en er geliefden sterven. Katabuchi werkte ooit als assistent bij Hayao Miyazaki, maar zijn vertelstijl sluit meer aan bij die van Ghibli-medeoprichter Isao Takahata. In This Corner of the World toont dat – zelfs te midden van de gruwelijkste taferelen – schoonheid blijft voortbestaan. Ook al schuilt die menselijkheid soms in een klein hoekje.
📅 17 januari 📍 Melkweg, Amsterdam
📅 21 januari📍 KINO, Rotterdam
📅 26 januari📍 Slachtstraat Filmtheater, Utrecht
📅 18 januari 📍 Forum, Groningen
📅 TBC januari📍 Chassé Theater, Breda
📅 7 & 21 januari📍 Filmhuis, Den Haag
📅 18 januari 📍 Het Nieuwe Filmhuis, Almere
FEBRUARI ’26
⚪ TEKKONKINKREET (2006) ⚪
Welkom in Treasure Town. Een stad met een zeker “je ne sais quoi”, een soort “never-never land”. In deze koortsachtige, grootstedelijke omgeving volgen we Black en White. De twee weeskinderen dwalen door de surrealistische asfaltjungle. Black is roekeloos, gevaarlijk zelfs en weigert zich in te tomen. Hij is een straatjochie eerste klas. White daarentegen is de dromerige onschuld zelve en lijkt onaangetast door het vuil van de stad. Samen noemen ze zich “The Cats” en vormen ze een onafscheidelijk duo dat heerst over de steegjes en daken van Treasure Town. Tot yakuza, kapitalisme, corrupte figuren en hun eigen innerlijke demonen hun band (en de stad) dreigen uiteen te scheuren. Terwijl de seizoenen verstrijken, groeit het geweld, heerst de chaos en glijdt Black langzaam af in waanzin. Staat Treasure Town op het punt zichzelf te verslinden?
Michael Arias begon als VFX-artist geïnspireerd door de legendarische Douglas Trumbull, maar kon nooit voorspellen dat hij de eerste niet-Japanse regisseur zou worden van een grote animefilm. En wat een entree! Tekkonkinkreet leent zijn verhaal (en look) van de gelijknamige manga van Taiyo Matsumoto. Het heeft alles van een bruisend coming-of-ageverhaal, maar voegt daar een grote portie chaos aan toe. Arias gebruikte heel wat filmische technieken uit live-actionfilms, zoals handheld camera’s en lange tracking shots. Dat combineerde hij met de experimenteedrift die animefans gewend zijn van Studio 4°C. Het resultaat is een overdonderende zintuiglijke ervaringen die invloeden van Masaaki Yuasa, Moebius en street art kanaliseert tot een emotionele waarschuwing voor de moderne metropool. Dit is misschien wel de wildste citytrip die je kunt beleven, en je hoeft er niet eens je stoel voor uit.
📅 14 februari 📍 Melkweg, Amsterdam
📅 18 februari 📍 KINO, Rotterdam
📅 23 februari 📍 Slachtstraat Filmtheater, Utrecht
📅 22 februari 📍 Forum, Groningen
📅 TBC februari 📍 Chassé Theater, Breda
📅 18 februari 📍 Filmhuis, Den Haag
📅 15 februari 📍 Het Nieuwe Filmhuis, Almere
MAART ’26
⚪ ADIEU GALAXY EXPRESS 999 (1981) ⚪
De Galaxy Express rijdt opnieuw!
De thuisplaneet van de machines mag dan vernietigd zijn, de strijd gaat onverminderd voort. De aarde is intussen veranderd in een hoopje puin, waar het verzet op z’n laatste benen staat. Toch houdt de jonge Tetsure zich vast aan de hoop ooit nog eens zijn geliefde Maetel te zien… En plots schittert daar de Galaxy Express aan de hemel. Kan Tetsuro de mensheid terug op de rails krijgen? Terwijl jongens mannen worden, kameraden vallen, oude vrienden elkaar terugzien en nieuwe bondgenoten en vijanden zich aandienen, kruipt Tetsuro’s lot als rebel langzaam dichterbij.
Ergens onderweg is de geschiedenis Rintaro’s epische vervolg op Galaxy Express 999 compleet vergeten. Maar bij waardering geldt hetzelfde als bij treinen: beter laat dan nooit! Adieu Galaxy Express 999 is een nog rauwere anime: Rintaro laat meteen het slagveld zien en maakt geen omwegen richting dood en verderf. Dit tweede deel is wat The Empire Strikes Back is voor Star Wars: A New Hope. (Is het toeval dat je hier en daar zelfs wat echo’s van John William’s muziek hoort?) Hoe je ook tegenover het origineel staat, de sequel dendert als een TGV aan lichtsnelheid en is gul met zijn emoties en gevechten. Het is een passend en groots requiem voor Tetsuro’s dromen gesponnen uit sterrenstof en stoom. Een adieu in de hoogste versnelling.
NOTE: in Filmhuis Den Haag & De Nieuwe Bioscoop Almere screened deze film als a double bill met Galaxy Express 999!
📅 13 maart 📍 Melkweg, Amsterdam
📅 18 maart📍 KINO, Rotterdam
📅 30 maart📍 Slachtstraat Filmtheater, Utrecht
📅 TBC maart📍 Chassé Theater, Breda
📅 4 maart📍 Filmhuis, Den Haag
📅 22 maart 📍 Het Nieuwe Filmhuis, Almere
APRIL ’26
⚪ WOLF CHILDREN (2012) ⚪
Wolf Children is misschien wel de allerbeste (animatie)film over een alleenstaande moeder. Wanneer universiteitsstudente Hana verliefd wordt op een mysterieuze jongeman, ontdekt ze dat hij de laatste van zijn soort is: een wolf die kan transformeren tot mens en omgekeerd. Samen starten ze een prachtig gezinnetje, tot Hana er plots alleen voor staat met hun twee wolfkinderen. Yuki is koppig en nieuwsgierig, Ame is stiller en voorzichtiger. Maar beiden voelen zich verscheurd tussen de roep van de natuur en het menselijke bestaan. Hana beschermt haar kroost ten allen koste en verhuist zelfs tot diep in het Japanse platteland. Hun verhaal is een waar zelfs wolven gaan van huilen.
Hoewel Yuki (de verteller) vreest dat ze misschien een simpel sprookje vertelt, heeft regisseur Mamoru Hosoda een diepmenselijke en zelfs realistische film gemaakt (oké, buiten de transformende wolven dan). Hosoda liet zich inspireren door zijn eigen kindertijd en zijn moeder, die hem alleen opvoedde. De man achter moderne animeklassiekers als The Girl Who Leapt Through Time, Summer Wars, Mirai en Belle vertelt met veel geduld en gevoel voor de magie van het alledaagse leven. Ondanks de fantasierijke elementen voelt Wolf Children heerlijk authentiek. Liefde, natuur, coming-of-age, rouw en de pijnlijke, maar noodzakelijke kunst van loslaten worden naadloos verweven. Een rijk verhaal over moeders, kinderen, blijven glimlachen – en ergens onderwegen ontdekken wie je wil zijn.
📅 11 april📍 Melkweg, Amsterdam
📅 15 april📍 KINO, Rotterdam
📅 27 april📍 Slachtstraat Filmtheater, Utrecht
📅 TBC april📍 Chassé Theater, Breda
📅 1 & 22 april📍 Filmhuis, Den Haag
📅 19 april📍 Het Nieuwe Filmhuis, Almere
🤍 Kaboom Anime 2024🤍
🎥 6 anime-speelfilms
📍 5 verschillende bioscopen in Nederland: Amsterdam, Breda, Groningen, Rotterdam, Utrecht
Van september 2024 tot februari 2024 kun je je verheugen op een collectie Japanse animatieklassiekers die nog maar zelden in Nederlandse bioscopen te zien waren. De films variëren van ruimtecowboys en tijdreizende meisjes tot avonturen in de melkweg. Alle titels worden vertoond in de originele Japanse taal met Engelse ondertiteling.
En dit seizoen voegen we met veel plezier nog 2 locaties toe aan onze lijst! Nu kun je ook in Breda en Groningen je anime-honger stillen.
↓
SEPTEMBER ’24
⚪ COWBOY BEPOP THE MOVIE (2001) ⚪
IHet is 2071 en de aarde is grotendeels verlaten na een ongeluk op de maan. Wanneer de bevolking van Mars wordt opgeschrikt door een terroristische aanslag, gaat de premiejagersbemanning van ruimteschip Bebop op onderzoek uit. Cowboy Bebop the Movie is gebaseerd op de populaire televisieserie Cowboy Bebop van Hajime Yatate en laat de bemanning van de Bebop zien, bestaande uit gangsters, voortvluchtigen, hackers en een hyperintelligente hond, samen met hun meest geduchte vijand tot nu toe, Vincent Volaju, die van plan is de hele bevolking van Mars te vermoorden met een biologisch wapen. Cowboy Bebop the Movie is een snelle film met prachtige art direction en een must-see voor zowel fans van de serie als nieuwkomers. Kennis van de tv-serie is niet vereist!
NOVEMBER ’24
⚪ GHOST IN THE SHELL 2: INNOCENCE (2004) ⚪
Mamoru Oshii’s Ghost in the Shell (1995) was baanbrekend in het introduceren van anime op het grote scherm in het westen en de bedwelmende combinatie van cyberpunk en filosofie heeft het tot een mijlpaal in de anime-geschiedenis gemaakt. Het is dan ook geen verrassing dat het publiek een beetje huiverig was voor Oshii’s plannen om een vervolg uit te brengen. Gelukkig doet Ghost in the Shell 2: Innocence de faam van zijn voorganger meer dan eer aan. Wanneer verschillende gynoïden – vrouwelijke seksrobots – defect raken en de dood van klanten veroorzaken, worden Batou en Togusa gestuurd om het gynoïdenbedrijf LOCUS SOLUS te onderzoeken. Al snel ontdekken ze een complot dat te maken heeft met hacking en moord, evenals een praktijk die ‘ghost-dubbing’ wordt genoemd, waarbij gynoïden worden voorzien van een menselijke ziel. Ghost in the Shell 2: Innocence is net zo indrukwekkend op het grote scherm als het eerste deel en bevat opnieuw geweldige muziek van Kenji Kawai. Deze film is een must voor elke anime-liefhebber.
JANUARI ’25
⚪ GIOVANNI’S ISLAND (2014) ⚪
Anime heeft een lange geschiedenis als het gaat om het verwerken van de oorlogsgeschiedenis van Japan. Isao Takahata’s Grave of the Fireflies (1988) is bijna verplichte kost als het om dit onderwerp gaat, net als Mori Masaki’s Barefoot Gen (1983). Terwijl beide films gaan over de nasleep van de atoomaanvallen op Hiroshima en Nagasaki in augustus 1945, gaat Giovanni’s Island (2014) over de bezetting van Japan door Sovjet-troepen na het einde van de oorlog. Twee jonge broers, Junpei en Kanta, groeien op op het eiland Shikotan, in het uiterste noordoosten van Japan. Wanneer het eiland aan het einde van de oorlog wordt binnengevallen door het Sovjet Rode Leger, krijgen de jongens voor het eerst te maken met buitenstaanders en moeten ze ook het verlies van de oorlog verwerken. Wanneer Junpei bevriend raakt met Tanya, de dochter van de Russische commandant, ontstaat er een nieuwe loyaliteit. Hoewel Giovanni’s Island geworteld is in een reëel conflict, verwijst het ook vaak naar Kenji Miyazawa’s klassieke fantasieroman Night on the Galactic Railroad (1934), waarin fantasie en werkelijkheid in de hoofden van de jongens met elkaar vermengd raken. Giovanni’s Island is een krachtig pleidooi voor interculturele waardering in tijden van oorlog en is nu even relevant als tien jaar geleden.
↓
OKTOBER ’24
⚪ THE GIRL WHO LEAPT THROUGH TIME (2006 ) ⚪
Wat als we vrij door de tijd zouden kunnen reizen? Hoe zouden we die kracht gebruiken: om wereldproblemen op te lossen of voor ons eigen voordeel? Mamoru Hosoda’s eerste speelfilm gebaseerd op een origineel onderwerp stelt deze vragen wanneer de 17-jarige Makoto ontdekt dat ze door de tijd kan springen. The Girl Who Leapt Through Time combineert een puberale liefdesgeschiedenis met filosofische sciencefiction en belichaamt Spiderman’s beroemde uitspraak dat grote kracht grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Het scenario van Satoko Okudera is losjes gebaseerd op de populaire roman uit 1967 met dezelfde naam, die meerdere keren voor het witte doek is bewerkt, maar nog nooit als anime. Een unieke kans om deze vroege film van de regisseur van Wolf Children, Mirai en Belle op het grote scherm te zien.
DECEMBER ’24
⚪ 5 CENTIMETERS PER SECOND (2007)/ THE GARDEN OF WORDS (2013) ⚪
Makoto Shinkai is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de meest originele stemmen in de anime. Met films als Children Who Chase Lost Voices (2011), Your Name (2016), Weathering with You (2019) en Suzume (2022) heeft Shinkai een oeuvre opgebouwd dat zijn eigen stempel draagt en zich onderscheidt van zowel actievolle animefilms als door Ghibli geïnspireerde fantasiefilms. De films van Shinkai hebben een eigen rust en richten zich op jonge hoofdpersonen die hun weg in de wereld zoeken, vaak met de onzekerheden van het moderne leven als achtergrond. Nu biedt Kaboom Anime een unieke kans om twee van Shinkai’s middellange films op het grote scherm te zien. 5 Centimeters per Second (2007) vertelt het verhaal van de vriendschap tussen Takaki en Akari, die op de proef wordt gesteld wanneer een van hen verhuist. In The Garden of Words (2013) ontmoeten een tiener die spijbelt en een vrouw die haar werk vermijdt elkaar op regenachtige dagen in een openbaar park.
FEBRUARI ’25
⚪ GALAXY EXPRESS 999 (1979) ⚪
While the boom period for anime starts from the 1990s, there are many gems to unearth from before that period. One is Galaxy Express 999, the debut feature film of Rintaro, one of the cofounders of studio Madhouse. Based on the manga of the same name, written and illustrated by Leiji Matsumoto, Galaxy Express 999 is a space opera like no other. Set in a distant future in which immortality can be achieved by transferring one’s mind into a machine-body, young Tetsuro dreams of reaching the end of the intergalactic Galaxy Express 999 line, where one of these bodies can supposedly be obtained for free. In doing so, Tetsuro hopes defeat Count Mecha, a trophy hunter responsible for his mother’s death. A wild romp across the solar system, Galaxy Express 999 was visually inspired by Star Wars and steampunk, but the result is a unique blend of anime and 1970s scifi. With a great soundtrack by Nozomu Aoki, Galaxy Express 999 is a classic that needs to be seen on the big screen.
🍿Koop nu je ticket🍿
Gouvernestraat 129-133
3014 PM Rotterdam
kinorotterdam.nl
Lijnbaansgracht 234A
1017 PH Amsterdam
melkweg.nl
Slachtstraat 5
3512 BC Utrecht
slachtstraat.nl
Route
Wheelchair accessible
Spui 191
2511 BN Den Haag
filmhuisdenhaag.nl
Stadhuisplein 101
1315 XC, Almere
denieuwebibliotheek.nl/het-nieuwe-filmhuis